Apartied Vs Bumiputraisme… Persamaan?

Posted in Uncategorized on March 2, 2009 by malim84

 Berbunyi berudu tongsan dari lopak pinggiran bandaraya JB, ong..ong.. oi semua katanya, amalan mengutamakan bumiputra di malaysia ini sama dengan apartied afrika selatan. semua tercengang… kur.kur. bunyi cengekerik malam…… ape hal berudu ni? dia tau ka apa itu apartied? siapa yang tertindas dan yang menindas? setahu akulah walaupun tak sekolah begitu tinggi, orang kulit putih kaum penjajah dan minoriti menghambakan kaum Coloured terutamanya orang kulit hitam iaitu kaum majoriti afrika selatan. nah.. berudu JB cuba menyamakan bumiputraisme dengan apartied? cina dan india ada kah kamu pernah diasingkan? pernahkah kamu menaiki bas khas untuk bangsa kamu? pernah kah kamu ditempatkan di getho-getho khas untuk kaum kamu sahaja? pernahkah kamu tidak dibenarkan berada didalam komuniti melayu kerana kulit dan bangsa kamu berbeza?

 

 Oi berudu,cuba baca dulu sejarah dan fakta sebelum mulut kamu mengeluarkan idea “bijaksana” tersebut. Sistem bumiputra diadakan dengan persetujuan bersama daripada ketua kaum kamu yang terdahulu. ternyata bangsa-bangsa kamu wahai berudu lebih elok dari segi ekonominya, pendidikannya dan juga “kepandaian dan moral” berbanding kaum bumiputra khasnya majoriti melayu.

 

 Ramai daripada bangsa saya, masih terasing daripada kemajuan negara, ramai juga yang hidup seperti getho-getho yang ada di afrika. jelas sistem bumiputraisme yang berudu cuba auta kan lebih banyak membantu daripada menindas. takan bangsa kamu yang kaya raya mahu jg masuk ke UiTM? Ada banyak universiti lain dan saya rasa kaum kamu mampu membiayi kos untuk pengajian swasta atau ke luar negara.

 

 So lebih baik berudu memperjelaskan lagi maksud persamaan apartied dengan bumiputraisme kerana nampak disini berudu membodohkan dirinya dan masyarakat yang mengundi berudu pun merasa diri mereka bodoh memilih anda menjadi sang wira mereka.

Advertisements

Singh Is King… Siapa lebih celaka?

Posted in Uncategorized on February 26, 2009 by malim84

Kepada semua yang membaca

 

Suara sumbang dari dewan rakyat nyaring berbahas dari kerusi khasnya.. celaka, celaka, celaka.. oleh kerana berasa payah hendak ke balai polis untuk menjawab 100 lebih laporan polis yang dibuat kerana nak jadi hero macam wayang “singh is king”, dia memaki hamun pihak yang membuat laporan. bergetar lututnya takut kerana menerima hadiah 2 butir peluru yang dihantar oleh pengirim misteri yang boleh jadi dilakukan oleh dirinya sendiri. saja nak buat drama sikit, diorang ni memang bollywood, mesti ada adegan-adegan cemas, cuma untuk menari tu susah sikitlah.

 

namun bai ni memang lantanglah.. celaka,celaka,celaka.. namun siapa yang lebih celaka? orang yang membuat laporan atau mulut dia yang celaka? cakap ikut lepas itu ini ikut sedap sahaja yang membuat kita terutamanya saya tertanya, siapa bai ini? mungkin dia bukan penjual roti, atau jaga lumbu kerana dia pakai smart dan ada rumah besar, membolehkan dia mempunyai hak mengaum serupa singa pencen? apa jasanya pada negara selama dia hidup dimuka bumi malaysia, setahu saya kerjanya membela para pesalah dan pelaku kemungkaran. tugasnya untuk memastikan yang salah jadi betul dan dia dibayar tinggi atas kepetahan beliau meng”auta”kan fakta. Adakah bai ini layak menyamakan dirinya sebagai “raja” dan siap beri amaran kepada orang yang mahu mencabarnya? Apa yang dia boleh lakukan kalau orang nak main-main dengan dia? mungkin dia seorang pakar undang-undang bisa memutarkan fakta lalu mahu mengunakan kepintarannya itu demi niat murninya? saya pun tak pasti niatnya.. adalah lebih elok dia berundur kerana umur dah lanjut.. beramal sebelum tuhan jemput dia. hehe

Anwar salahkan BN kerana gambar erotik eli?

Posted in Uncategorized on February 18, 2009 by malim84

Pak katak memanggil hujan lagi.. ong..ong..ong, Berudunnya buat hal, kali ini berudunya terkejut kerana foto “seksa”nya diketahui umum dan sangat pantas tersebar melalui internet. Heran mungkin budaya si berudu, mahu membanggakan dirinya bujang dan boleh bersekedudukan. Yang bestnya teman baiknya itu sempat mengambil gambar berudu terkangkang tido kepenatan. Lalu dengan menebalkan muka sambil menangis, berudu mahu letak jawatan.. bagus, sekurang-skurangnya berudu berasa sedar atas kesilapan dirinya.. berudu masih punya maruah kerana bukan dia mahu gambarnya menjadi tetapan umum. Tapi untuk kepentingan parti, berudu terpanggil untuk bertanggungjawab untuk memadam arang yang tercalit. Namun Pak katak melenting.. ini semua BN punya salah, BNla yang jahat.. BN terutamanya UMNO la pertualang. Apa ni pak katak? mungkin dia dah hilang idea dan menunding jari kontotnya kepada pihak lain. Seperti kita tau, tahap moral pak katak bukannya baik sangat dan beliau masih menunggu kes beliau dimahkamah kerana perangai luar tabienya. Patutnya pak Katak contohi berudu bukit lanjan, letak jawatan kerana masalah tabienya tetapi dia hanya tau untuk menyalahkan orang sahaja. Adakah Pak katak sedar andalah pencetus masalah ini, Video lingam anda lah yang keluarkan, Gambar tok Jib makan dinner dengan orang mongol and tertuduh ketiga, Berudu berkaca mata macai pak katak yang buat. Siapa yang salah? Lu pikiah la sendri…haha

Anwar Terlopong.. Nizar berputih mata

Posted in Uncategorized on February 4, 2009 by malim84

Alkisah bapa kepada katak ternyata terlopong luas.. bila anak-anak berudunya telah bertukar menjadi katak lalu melompat keluar dari sangkar PKR. kesihan dia… nyata panggilan hujan yang dibuat oleh bapa katak tersebut tidak menjadi. 16 september dan tarikh-tarikh mengawan bapa katak telah hancur lebur bila tiada katak-katak puru yang sudi bersekongkol bersamanya.

kepada Nizar.. Tuan seorang yang biadap dan sombong. inilah akibatnya bila pemimpin kebaru-baruan yang dipilih menjadi seorang ketua. sejak menjadi menteri besar sehingga sekarang, Tuan hanya lebih menjadi penghibur dimedia massa dengan tindakan kebudak-budakan tuan yang amat memalukan. sekarang sila berundur dengan rasa hormatnya.

kepada katak-katak puru yang lain sedarlah, banjir kilat dah surut, lompatlah sebelum terlambat!

Kenapa Tidak Boleh Inggeris Untuk Pengajaran Sains dan Matematik?

Posted in Uncategorized on February 2, 2009 by malim84

Heboh diperkatakan disetiap dada akbar tempatan dengan beberapa gesaan dan saranan daripada beberapa pihak yang menentang penggunaan bahasa inggeris sebagai bahasa penghantar pengajaran subjek sains dan matematik di negara kita.

Nyata sekali bila isu ini begitu hangat sehinggakan ada yang membuat demonstrasi bagi menunjukkan yang mereka begitu tidak berpuas hati dengan usaha Kerajaan yang diterajui UMNO. Siapakah dalang disebalik hal ini, tidak lain tidak bukan sebuah parti yang opurtunis dan suka mengambil kesempatan disaat keadaan politik yang agak bergelora lalu mereka bangun untuk menjadi juara dan jagohan menegakkan idea busuk mereka demi kepentingan diri.

Mengapa menolak penggunaan bahasa inggeris? apakah keburukannya?

1. Yang menolak penggunaan bahasa inggeris adalah kebanyakkan orangnya dahulu tidak minat menggunakan bahasa tersebut disekolah dan memang tidak mahir menggunakannya. lalu dirasakan adalah tidak sesuai jikalau terdapat banyak anak-anak muda yang bisa menggunakan bahasa penjajah tersebut dengan lancar dan bagus. Ini akan membuatkan mereka rasa rendah diri yang amat sangat.

2. Penggunaan bahasa inggeris sebagai medium bahasa bagi subjek berkenaan telah lama dipraktikan dan hasilnya amat memberansangkan dimana jumlah peningkatan statistik keputusan UPSR,PMR dan juga SPM berubah pada setiap tahun terutamanya 2 subjek yang menjadi isu ini, Matematik dan Sains.

3. Disekolah, Bahasa melayu menjadi bahasa instrumen dan komunikasi yang diaplikasikan dalam kehidupan seharian. Tetapi kebolehan dwi bahasa terutamanya bahasa inggeris amatlah baik bagi golongan muda dimana didikan awal mampu menjamin mereka mampu menguasai bahasa tersebut yang merupakan bahasa INTERNATIONAL, lebih baik daripada ibubapa mereka atau pun orang yang terdahulu daripada mereka.

4. Pengalaman sendiri, dimana apabila menjejaki kemenara gading, dimana institusi tersebut lebih mengutamakan penggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa penghantar dari segala aspek, ramai anak-anak muda yang tidak menguasai bahasa penjajah itu terkulai kelu bila disuruh membuat ”presentation” atau menulis esei ketika menjawab peperiksaan.

5. Adakah bahasa melayu akan pudar dan luput? Tidak sama sekali jika difikirkan oleh akal. Sedang Singapura bahasa inggeris menjadi bahasa rasmi negara, tidak hilang bahasa melayunya sehingga sekarang, rumpun melayu mempunyai anak-anak bangsa yang begitu ramai sekali (Malaysia,Indonesia,Brunei,Singapura dan Sebahagian daripada Selatan Thailand) adakah bahasa tersebut itu boleh pupus?

6. Pemikiran jumut adalah sama sekali ditegah didalam ajaran islam. Namun segelintir individu suka bukan kerana setianya kepada bahasa tapi suka mengapi-apikan isu yang tidak releven dan ingin menghangatkan diri dengan publisiti murahan.

Parti Perkauman

Posted in Uncategorized on January 18, 2009 by malim84

Senario politik malaysia kini lebih menjurus kepada ideologi perkauman dimana kita boleh melihat dengan mata kita sendiri peneraju arena politik negara kita seperti UMNO,MIC,MCA dan seumpanya. Terdapat juga beberapa parti yang cuba menonjolkan sebagai parti majmuk namun kuat berbaur dengan sentimen perkauman DAP dan PKR. ada pula mencampurkan agama yang suci menjadi wadah permainan politik mereka. 

Sebagai orang muda, saya berpendapat wujudnya UMNO itu bukan kerana untuk berpolitik semata-mata tapi menjadi badan pengukuh bangsa melayu dibumi malaysia ini. Berpolitik menggunakan bangsa adalah satu pemahaman yang selama ini difikirkan oleh setiap ahli yang ada didalam UMNO. Pada pendapatan saya, pandangan ini amatlah salah sama sekali kerana fungsi UMNO ditubuhkan bukan bertujuan memolitikan bangsa kita tapi wujudnya Pertubuhan Kebangsaan Melayu Nasional ini untuk memperkasakan kedaulatan bangsa kita yang pada masa itu di tindas oleh penjajah British.

Memperjuangkan hak-hak dan kepentingan melayu adalah asing dari arena politik kerana sebagai rakyat malaysia kita harus peka dengan rakan-rakan bangsa lain yang hidup bersama di bumi bertuah ini. Namun apabila perkara yang telah dipersetujui secara bersama didalam perlembagaan negara kita disentuh oleh pelbagai pihak yang buta sejarahnya, kita harus memperingatkan mereka bahawa wujudnya negara ini berdasarkan prinsip-prinsip yang telah dipersetujui dan perlulah dihormati.

Kesamaratan amatlah perlu diaplikasikan didalam kehidupan yang majmuk tanpa mengira bangsa, budaya dan agama namun setiap sensitivi anggota masyarakat perlulah diambil kira agar perasaan muhibbah itu tidak tergugat dan keharmonian para tetangga dijaga akar masyarakat malaysia aman, makmur dan maju jaya.

Sebagai persatuan melayu tunggal yang memperjuangkan hak-hak orang melayu, haruslah ahli-ahli UMNO dari akar umbi hinggalah kepada pucuk pimpinan sedar pentingnya merubah ideologi politik yang dahulu kepada ideologi terkini yang dapat diterima  pakai oleh semua golongan masyarakat majmuk. Tiada rasa takut akan timbul kepada setiap bangsa dimalaysia ini jika perubahan yang signifikan diambil malah mampu memberikan imej yang terbaik dan rasa yakin kepada UMNO selaku parti peneraju negara. Perubahan ini perlu untuk mengembalikan keyakinan masyarakat kini yang telah dilanda tsunami politik moden akibat daripada ketaksuban segelintir masyarakat yang kecewa dengan prestasi kerajaan yang memerintah pada masa ini. Perubahan ini menjamin wujudnya UMNO masih signifikan dengan masa kini dan mengelak daripada di cop sebagai ketinggalan zaman.

Kenapa Malay Jew

Posted in Uncategorized on January 18, 2009 by malim84

Mungkin anda akan berfikir kenapa budak ini memilih untuk menamakan blognya malayjew. Mungkin hendak mendapatkan populariti untuk menghangatkan blognya atau saja cari nahas dengan tajuk yang panas. Terserah andalah untuk membuat telaan, tapi bagi saya menjadi seorang bangsa melayu dibumi malaysia ini tidak lagi seperti dahulu kala. Kini bangsa ku di pandang hina oleh masyarakat minoriti yang dahulunya tidak berani bersuara. Bangsaku kini dipijak-pijak, di hina, di caci oleh mereka yang tidak bertanggungjawab demi mendapatkan kepentingan buat isi perutnya sendiri. Bangsaku juga telah dilupakan oleh bangsanya sendiri yang telah lupa asal usulnya, jangan ceritalah tentang adab susila tapi Melayu sekarang lebih sanggup mengadaikan harga dirinya daripada mempertahanankan bangsanya daripada dilanyak oleh orang-orang yang durjana.

Lihat sahaja bangsa yahudi, bukannya ramai didunia ini. Bilangan mereka boleh dianggap kecil iaitu jutaan sahaja namun negara sebesar Amerika syarikat dikawal dengan utuh sekali sehinggakan presiden negara ulung tersebut tunduk dengan arahan perdana menteri israel. Bagaimanakah mereka melakukannya? sebuah bangsa yang minoriti mengawal dunia? Bangsa yahudi adalah bangsa pilihan tuhan, tapi itu kata mereka, bukan tuhan yang kata. Mereka hidup dengan percaya bahawa sebagai yahudi, adalah menjadi tugas mereka untuk menjaga bangsa mereka dengan apa sekalipun sehingga titisan darah terakhir. yahudi tidak akan lupus dimuka bumi ini sehingga hari kiamat. Mereka tidak akan ditindas, di aniaya atau dijadikan peon oleh mana-mana bangsa seperti yang pernah berlaku kepada mereka selama beberapa abad yang lepas. Sifat mereka yang mementingkan bangsa menjadikan mereka kukuh dan bersatu padu tanpa mengira parti, negara atau ideologi.

Mengapa tidak melayu boleh menjadi begitu? alangkah bagusnya setiap melayu itu sedar apa tugasnya kepada bangsanya? tidak dinafikan di Israel sendiri terdapat pelbagai puak-puak yang memperjuangkan ideologi mereka namun bangsa mereka tidak pincang dan objektifnya tetap satu, menjadi kaum pilihan tuhan dan lebih unggul daripada setiap anak adam dimuka bumi ini. Tapi mereka cuma manusia biasa yang memerlukan air bila dahaga, perlukan makanan bila lapar dan segala keperluan asasi manusia. Mengapa bangsaku tidak begitu? mengapa lemah ditanah tumpah sendiri. Menjadi lembu yang ditarik hidungnya oleh sang semut. Mengikut sahaja arahan gagak hitam yang senang-senang sahaja mengugut mahu memakan bangkai.

Kerana itulah saya ingin menjadi seorang  bersifat seperti yahudi yang sayangkan bangsanya tanpa mengira kepentingan diri sendiri. Bukan mengambil sifat kurang ajar mereka cuma sifat sayangkan bangsa yang dimiliki oleh mereka tidak tertanding oleh mana-mana umat manusia sehingga menundukkan semua semua kuasa-kuasa besar didunia ini. Bangsa ku tidak boleh ditundukkan oleh mana-mana pihak ditanahnya sendiri. ku menyeru kepada semua umat bangsa melayu dimalaysia bangkit kembali dan sedarkanlah dirimu yang tugas memperjuangkan harga diri bangsamu adalah penting agar kita tidak ditindas seperti yang berlaku kepada saudara kita di singapura.